
Fatih Akin je zablistao na evropskom režiserskom nebu punim sjajem nove zvezde sa svojim četvrtim celovečernjim igranim filmom "Gegein die Wand" (Glavom kroz Zid) iz 2004. Retki su filmovi koji uspevaju da uhvate na celuloidnoj traci neuhvatljivi osećaj i ritam "one" ljubavi koja nas probada ubodima nevidljivih akupunkturnih igala od 00-24h. Kako dočarati tu atmosferu, ludilo neočekivanih poteza, strast i bol, a ne skliznuti u područje patetike, loše stilizacije, pretenciozne glorifikacije, kiča, mrsomuđenja, jeftine eksploatacije strasti i erotike, kao što je slučaj sa većinom filmova koji se bave temom zaljubljivanja i ljubavi između dvoje ljudi?
Fatih uspeva da napravi film koji drma svakom scenom tako agresivno i upečatljivo u autentičnom ritmu same opijajuće/bolne strasti koja uvek reprezentuje "velike" ljubavi.To su one ljubavi koje nas menjaju iz korena i predstavljaju glavne prekretnice naših života. Ljubavi zbog kojih smo spremni da živimo i zbog kojih smo spremni da umremo. A njih nema mnogo u životu. Neko je nikad i ne doživi.

Kada se glavni muški protagonista Cahit Tormuk (igra ga izvrsni Birol Unel) svesno zakuca kolima u zid, posle odustajanja od života punog boli zbog neprežaljene smrti žene, život mu svojom nepredvidljivom ironijom umesto priželjkivane smrti ponudi novi početak u vidu intenzivne ljubavi. Cahit-a upoznajemo kao sredovečnog 40-godišnjeg alternativnog alkosa u stilu Bukovskog, punog agresije, asocijalnog i apatično nezainteresovanog za sebe i svet oko sebe. Njemu se život završio nakon smrti žene, a on levitira u okruženju svog stana i lokalnog bara, trošeći vreme u opijanju, kokainu i povremenom tucanju sa seksipilnom vlasnicom bara koja je uzaludno zaljubljena u njega.



Fatih je napisao scenario na osnovu vlastitog iskustva jer je imao poznanicu koja ga je molila da se venčaju da bi pobegla iz okova vlastite patrijarhalne turske porodice, ali brak se nije realizovao. Očigledno pišući na temelju realnog iskustva, Fatih uspeva da ponudi autentičnu ljubavnu priču koja se razmotava kroz više slojeva, praveći film koji zadire ne samo u pitanja ljubavi, strasti i patnje, već i u okvire kulturnih različitosti istoka i zapada, nudeći realan i nepristrasan stav. Pametno koristeći različite kulturne obrasce kao podlogu za suštinsku poentu filma on cilja na univerzalne ljudske potrebe iste za sve nas - potrebu za slobodom i potrebu za ljubavlju. U tom kontekstu, šarene kulturne specifičnosti,koje Fatih odlično predstavlja, samo dodatno pojačavaju efekat zaljubljenosti filmskog para.
Birol Uner i Sibel Kekilli su neodoljivo realni i autentični u svojim ulogama. Podjednako je dobar Birol u metamorfoznom tumačenju ciničnog, oporog i sjebanog tipa koji snagom koju samo ljubav poseduje pronalazi novi život unutar sebe pretvarajući se u osećajnog, nežnog i ranjivog, do ušiju zaljubljenog čoveka, kao i Sibel u ulozi mlade, strastvene i neurotične devojke koja pleni svojom pojavom i energijom. Njih dvoje predstavljaju jedan od najinteresantijih filmskih parova u savremenom filmu i pravo je uživanje gledati ih u ovakvim ulogama.Oko Sibel se digla velika prašina jer je pre toga glumila u porno filmovima, kao da je to presudna stvar koja je obeležila njen život, a ne genijalan umetnički dar koji poseduje. Ne znam da li je to uticalo da snimljene scene

Fatih je bio veoma iznerviran zbog pomame novinara oko te činjenice, pa ću i ja malo da skrenem sa teme. Veće i mnogo gore pornografske uloge se mogu naći unutar raznih upravnih odbora gde gomila dupelizaca primaju naše jednogodišnje plate za jedno- mesečno ispijanje kafe uz ratluk. Ne vidim ništa sporno u njenom pornografskom glumačkom radu, to je moglo samo da joj pomogne u oslobađanju od stidljivosti i moralnih ograničenja kao neophodnih preduslova za glumački zanat. Kolika hrabrost, egzibicionizam ili nevolja je potrebna da se tucate sa nekim ko-zna-kojim tipom ispred ljudi i kamera znajući da će vas milioni gledati kao video - mašinu za drkanje? Ja lično prezirem sve glumice koje kad izađu iz kreveta navlače posteljinu preko svog tela. Da li neko to zaista radi u realnom životu? Samim tim koji moj uopšte traže u tom poslu, nek se bave nekim drugim zanatom koji ne zahteva potpunu iskrenost i unutrašnje oslobađanje i puste glumice kao što je Sibel da zasluženo zarađuju njihove visoke honorare.
Fatih drži tenziju od prvog do poslednjeg kadra, baratajući kamerom i montažom u post-modernističkom maniru koji nas grabi snagom realnog dodira i neposrednog pristupa.

Fatih, kao pametan muškarac zna da žene poseduju primarnu životnu snagu i energiju, kao nosioci novih života ili ti trudnice, i namerno stavlja fokus na Sibel kao glavnu motornu snagu svih promena, kako pozitivnih, tako i negativnih. Bez obzira na njeno razumljivo ostajanje uz svog novog muža i njihovu ćerku i prepuštanje Cahil-a nekom novom životu bez nje, ipak nam ostaje jasno da bi Cahil bio mrtva ljuštura bez njenog upliva u njegov život.

Fatih uspeva da uradi sa svojim filmom značajnu stvar - da nas ubedi u snagu i lepotu ljubavi i njenu neophodnost bez obzira na konkretan ishod. What is life without love? Rekao bih - smrt.
Ma on je fantastičan reditelj. I pisac. Glumac.
ReplyDeleteTri u jedan.
Te režija, te napisao sve to... kao i Auf der anderen Seite...vraća nadu, da jednoobraznost umetnosti je nešto što je donela savremena kultura iz nekog neobjašnjivog razloga "kontrole". Kao ne možeš bogati da budeš i reditelj i pisac, i glumac, ili eventualno još da igraš balet i sjajno kuvaš :) Taj dilentatizam zapadne dijalektike je sigurno ubio ko zna koliko talenata, koji su u svojoj glavi morali da se opredele za "jedno"...jer ako si na "više" strana, mora da si "površan".
Kakva jeziva propagandna laž.
A muzika je savršena u oba filma, meni čak iz edge of the heaven bolja.
Glavom kroz zid je jedan predivan film...U poslednjih desetak godina medju 5 najboljih koje sam gledao.To pogledas i kazes, pa da, to je to...Savrseno.
ReplyDeleteGledao sam ga na Festu, i to sasvim slucajno, jer sam izasao sa projekcije Bertolucijevih Sanjara(novinarska sala).Na pola filma sam izleteo, jer sam se bas smorio. I onda kao,sta cu sada...Aha, u velikoj sali upravo pocinje neki tursko-nemacki...uf. Ajde da probam, pa ako je sranje, izlazim odmah...Ali brate, tako me je kupio film...i tako sam bio srecan zbog te slucajnosti...To su filmovi koji se dugo pamte.
Bata
etotako,
ReplyDeletemožda fatih zaigra i neki balet u sledećem filmu:)...na svu sreću zaista kreativni ljudi nikad se ne obaziru na trenutne društvene konvencije ili bolje rečeno direktive..što se tiče muzike ne znam da li si gledala fatih-ov dokumentarni film sa hacke-om "Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul"(2005)...kakav fantastičan grad i neverovatno raznovrsna muzička scena...
bato,
ReplyDeleteti me uvek oraspoložiš sa svojim kratkim pričicama iz života koje savršeno legnu posle mojih tekstova...te nepredviđene slučajnosti su pravi dragulji koji ostaju dugo u sećanju
nisam gledala iako sam čula all the best o njemu. nekako još nije "naleteo"
ReplyDeletebalet, viš :)