Pixies, video spot za numeru "Velouria", (1990), režiser - "Pink" from Snub TV
Ponekad
uzbudljiva dela nastaju u brzini, pod naletom ograničavajućih okolnosti,
kada ideja postaje jedini oslonac za koji autori mogu da se pridrže
(prevedeno - kada je budžet za snimanje ravan vrednosti sladoleda na
štapiću). Napet hipnotički spot Francis Blacka-a i ostatka družbe je
malo remek delo koje pokazuje da kvalitet ideje može da superiorno
nadoknadi manjak tehničkih uslova. Nije neophodno angažovati stiliste,
šminkere, iskusne režisere, niti iznajmljivati skupu tehničku opremu da
bi video spot izgledao vizuelno efektno (mada, pitanje je kako bi danas
ovako urađen spot prošao kod većine muzičkih tv urednika koji
bez osećaja za novinu i svežinu formulišu uniformnu estetsku politiku
oličenu u devizi "zadovoljavanja produkcijskih kvaliteta"). Velouria je
bio pvi singl Pixies-a koji je ušao na UK Top 40 što je dovelo do
ponude emitovanja u veoma popularnoj emisiji BBC-a Top Of The
Pops. Jedini uslov je bio da imaju video. Kim Deal : "We had to
think about something because everybody was giving all this shit because
we didn't have a video to go with the single. So we just gave them
something." Ispalo je da "something" , ubrzo nakon emitovanja spota,
dobija epitet "special". Pritisnuti potrebom da nešto urade po tom
pitanju, u Manchester-u, gde su tada bili, prilazi im tip poznat po
nadimku Pink sa ponudom da za jedan dan urade nisko budžetni spot u
produkciji Snub TV-a (televizijska kuća iz Manchester-a koja je
promovisala mlade i nepoznate bendove, često im snimajući spotove ili
nastupe bez ikakve nadoknade). Otišli su na stenovita brdašca koja se
nalaze u blizini grada i za sat vremena snimili video (iz jednog
kadra) koji je postao jedan od omiljenih spotova Pixies fanova i
alternativne publike širom sveta. Ideja je bila savršeno jednostavna i briljantna. Kamera je
postavljena na 20-tak metara od članova benda koji
prevaljuju put preko stena (namerno ga dramatizujući) idući joj u
susret. Ceo prelazak je trajao 10 sekundi ali je zbog dužine pesme
snimak usporen tehnikom slow-motiona čime je postignut "suspense" efekat. Kad gledate ovaj spot vi imate utisak da će se
članovi benda svakog sekunda razbiti kao duleci skačući po neravnom
terenu. Pored toga, sam koncept spota podstiče niz asocijacija: na
nestašne dečje igre; simbolično prevazilaženje prepreka koje stoje na
putu ka uspehu; pank stav prema komercijalnom prezentovanju muzičkih
bendova (inače, spot nikad nije emitovan u Top Of The Pops zarad kojeg
je i pravljen). Apsolutno genijalno!
The Cure, video spot za numeru "Boy's dont cry" (1986), režiser- Tim Pope
Karijera
jednog od najvećih pop bendova današnjice (čini mi se da već poslednjih
15-tak godina sviraju samo na stadionima) krenula je uzlaznom
putanjom kada je Tim Pope počeo da im režira spotove. Smith i Pope su se
upoznali 1982. i odmah postali bliski prijatelji. Pope je već imao par
interesantnih video radova iza sebe (Soft Cell, Altered Images) i već je
stigao da dobije reputaciju "lošeg momka", kako zbog svojih seksualno
provokativnih radova (video Sex Dworf iz 1981. koji je uradio za Soft
Cell je čak bio predmet interesovanja Scotland Yard-a zbog opscenih
pokretnih slika patuljaka i pravih prostitutki u raznoraznim
seksualno-provokativnim pozama - nikad nije doživeo javno emitovanje),
tako i zbog svog slobodnog stila ponašanja i dugog i neobuzdanog jezika. Jedan od njegovih poznatih citata je : "I would wish to be reincarnated
as Iggy Pop's penis".
Muzička industrija koja je u to vreme počela da shvata mogućnosti
komercijalne medijske eksploatacije oberučke je prihvatila Tim Popa koji
je među prvima počeo da shvata važnost video spotova u kreiranju
vizuelnog identiteta muzičara i koliko jak uticaj mogu da ostave na
gledaoce (moglo bi se reći da je sa njim, kao jednim od pionira današnje
globalne spotovske kulture, muzika počela podjednako, ako ne i više, da
se gleda nego da se sluša). Postoji priča da je Pope kreator
prepoznatljivog imidža grupe The Cure kojeg je osmislio zarad snimanja spota (natapirana raščupana kosa,
razmazana šminka, duboke raspertlane patike i šljampava odeća - moja Tina
kaže da kad vidi Roberta Smitha uvek joj izgleda kao da ima temperaturu). Pope je odmah uvideo
potencijalnu komercijalnost The Cure-a koju je veoma uspešno podupro sa
više od 12 video radova koje je uradio za njih - maltene sve spotove
koje ta grupa poseduje. Spotovi koje je radio za The Cure pozicionirali
su ga u vrh svetske produkcije i omogućili mu da svoj talenat ispolji
kroz saradnju sa najvećim imenima muzičke industrije (David Bowie, Neil
Young, Talk Talk, Iggy Pop, Paul Weller, Siouxsie and the Banshees i još
mnogi drugi). 2005. Tim Pope je dobio priznanje za životno delo od
muzičke industrije i danas se za većinu njegovih spotova smatra da su
izvršili presudan uticaj na promenu koncepta snimanja muzičkih spotova.
Jedan od mojih najdražih spotova The Cure-a je video za pesmu Boy's
dont cry, iz više razloga: neizmerno je simpatičan i drag, ideja da
klinci u spotu glume bend koji se reflektuje u senkama iza njih je
neverovatno efektna (Pope kaže da je bio zaprepašten uvežbanošću tri
klinca koja su za samo 7 dana uspela da savladaju sviranje pesme - po
njegovom mišljenju sigurno su imali stroge roditelje koji su ih uspešno
disciplinovali) i još jednom imamo demonstraciju odlične ideje za koju
nisu bili neophodni posebni tehnički uslovi (još jedan spot snimljen iz
cuga tj. jednog kadra). Slojevitost ovog naizgled jednostavnog spota
nudi razna tumačenja bogate sadržine, a analizi ideje
možemo pristupiti sa više strana: dečaci u spotu su upravo uzrasta u kojem se ispuštanje
suza tretira kao najveća slabost; The Cure nikad nije imao nameru da
prezentuje sebe kao virtuozno muzički ispeglan bend, pa u skladu sa tim
možemo videti jasnu demonstraciju jednostavnosti njihovih pesama koje
čak i deca mogu da izvode; vizija muzike kao ispunjavanja dečjih
fantazija, pa u tom kontekstu imamo dvoličnost same scene - u prvom planu
su deca koja reprezentuju pravu unutrašnjost članova benda koji se vide
kao osenčene konture u drugom planu (šaljući poruku da su muzičari u
stvari deca koja nikad nisu odrasla). Ovaj spot je namenjen svim onim
neurastenicima koji nisu zaboravili na uzbudljivu lepotu dečjih
fantazija.
Prodigy, video spot za numeru "Smak My Bitch Up" (1997), režiser - Jonas Akerlund
Elektro
pank razbijači iz Essex-a su još jednom pokazali da ne zaziru od oštrog
pristupa pop kulturi uz njihov klasičan fuck off stav prema muzičkom
establišmentu. Jonas Akerlund, švedski režiser koji je radio spotove za
skoro sve najpoznatije muzičke super starove (Moby, Iggi Pop, The
Cardigans, Metallica, Madona, Rammstein, Jamiroqui itd. - lista je
podugačka) i svoj neosporni talenat podredio komercijalnom
receptu snimanja video spotova (sa očiglednim ciljem punjenja bankovnog
računa), dobio je priliku da pokaže svoju originalniju stranu od benda koji je
poznat po svom progresivno - agresivnom stavu. Prodigy je još jednom
uspeo da svoju muzičku estetiku savršeno prezentuje i kroz adekvatan
vizuelni izraz. Kao i sama muzika, ovaj video rad udara direktno in
your face. Bez šminkanja i peglanja, sirovo i brutalno prikazuje
raspad sistema u kome se svi nalazimo kroz prizmu
kokainsko/stihijskog noćnog provoda jedne lezbejke (koju u odličnom twist maniru tek uočavamo na kraju spota u ogledalu). Ovaj video art
je savršen vizuelni kolaž dekadencije naše kulture: droga, seks,
nasilje, neonski grad, striptiz barovi, noćni klubovi, kurve, isprazna
klupska publika....sve je stalo u 4 i po minuta spota. Odlična
kamera snimana iz perspektive histerično lude lezbo junakinje savršeno drobi svaki naredni sekund slike uz agresivan ritam
koji se perfektno poklapa sa samom pesmom (čista petica za montažu). Prodigy su uvek znali da brutalno ogole savremenu kulturu života. Sirova pank estetika koja udara svakog sekunda cepajući
ekran po svim šavovima.
No comments:
Post a Comment