Dead Can Dance, video spot za numeru "Yulunga (Spirit Dance)",1994, režiser - Ron Fricke
Ne
bih da trošim vreme i prostor za epitete kojima bi mogao da nafilujem
značaj i kvalitet australijske grupe Dead Can Dance (da citiram serbian gotic piratske prodavce No limit koji su godinama valjali opskurnu muziku u crvenoj trafici ispred
SKC-a - "To je osnovno. To mora da se zna!"). Video spot za pesmu Yulunga je specijalno izdanje
koje je svoju premijeru doživelo na jedinom oficijalnom lajv audio/dvd
izdanju DCD-a Toward The Within, 1994, kao bonus
dodatak snimku koncerta. Veličanstveni kadrovi koji se nalaze
u ovom video-artu zapravo originalno potiču iz kultnog filma Baraka,
1992, američkog režisera, fotografa i kamermana Ron Fricke-a ( "To je osnovno. To mora da se zna"). Dead Can Dance je
darovao svoju muziku za deo muzičke podloge filma (ostatak čine dela L.Subramaniam-a, Inkyuo-a, Brother-a i David
Hykes-a, a celokupan muzički skor potpisuje renomirani američki filmski
kompozitor Michael Stearns), a Fricke je još darovitije uzvratio
poklanjajući DCD-u specijalno izmontiran spot iz kadrova filma koji se
nikako drugačije ne može okvalifikovati nego kao vrhunsko remek delo
savremene vizuelne umetnosti.
Dovoljno
je napomenuti da je Fricke za potrebe svog filma proputovao ceo svet
(152 lokacije u 24 zemlje) i da je to bio prvi film sniman u 70mm Tod-AQ*
formatu u poslednjih 20 godina. Snimajući u duplo većem formatu od standardnog filmskog 35mm, Fricke je napravio jedno od
kultnih dela u smislu koncepta, filmskog jezika, fotografije i kamere
(Fricke je zanat već ispekao ranije kao direktor fotografije u drugom
kultnom delu slične vizuelne estetike "To mora da se zna"- Koyaanitsqatsi, 1982).
Kadrovi
koji su besprekorno izmontirani za potrebe Yulunga-e deluju kao
arhetipske slike naše planete sa svim njenim pejzažno-humanoidnim
različitostima kojima Fricke manipuliše zarad stvaranja hipnotičkog,
šamanskog doživljaja. Mislim da je Timothy Leary, pored LSD-a,
mogao da preporuči i gledanje ovog spota kao načina
postizanja halucinogenog stanja svesti koje bi trebalo da nas poveže sa
našim korenima. Od uvodnih kadrova monumentalne
pejzažne arhitekture, preko ritualnih obreda različitih plemenskih
zajednica, sve do samog efektnog kraja spota sa fokusom na fascinantno
dečje lice koje izviruje iz okvira guste prašume (izazivajući osećaj
izgubljenog raja koji se izgubio pregažen galopirajućim haosom
moderne civilizacije) ovaj rad postiže efekat uzvišenosti. Tom efektu značajno
doprinosi vantelesna atmosfera pesme Yulunga u kojoj Liza Gerard zvuči kao glas iz nekog drugog sveta.
U
kontekstu priče o video umetnosti i muzike ovaj spot se nalazi na samom
vrhu vizuelno - muzičke piramide. Muzika i pokretne slike su dovedene
do savršenstva međusobne podrške. Ne postoji skretanje pažnje sa slike
na zvuk i obrnuto, već naprotiv, imamo konstantno podupiranje celokupne
magijske atmosfere iz pravca oba medija koji rade u zajedničku korist.
Mislim da ovaj spot sigurno vredi kao tri druga tako da je ovaj triptih
posvećen samo njemu. Uživajte u isporuci genijalnog nadahnuća i savršene
zanatske izvedbe kako Dead Can Dance-a, tako i Ron Fricke-a.
*ova tehnika je razvijena još sredinom 50-tih i predstavlja snimanje u
visokoj filmskoj rezoluciji, a koristi razne širine objektiva i filmske
trake - od 35 do 56mm, 63mm, 65mm i 70mm da bi se postigli vrhunski
fotografski rezultati
Vredi! Iako mora, nisam znao da su iz Melburna...
ReplyDelete